KHANOM - AUTIOTA HIEKKARANTAA JA KAIKKIEN VESIPUISTOJEN MOSSE

Mä inhoan väenpaljouksia, tunkua, jonottamista ja kovia ääniä (paitsi musiikki, hyvä sellainen ja Bangkok). Meillä on aina Thaimaan reissuilla ollut tukikohtana ihana "landehotelli" Ao Nangissa. Rauhallinen paikka, ei liikaa muuta porukkaa ja mahtavia ihmisiä. Nykyään se on kuin toinen koti ja sinne on aina ikävä. Sieltä ollaan tehty reissuja esim Khanomiin.

Ekaa kertaa Khanomissa käytiin pari kolme vuotta sitten Ao Nangista tutun paikallisen perheen kanssa. Heilläkin sattui olemaan muutama päivä vapaata, joten ei muuta kun koko porukka autoon (4 aikuista, 3 lasta) ja tien päälle.
Matkalla Ao Nangista Khanomiin tehtiin toki useempikin stoppi. Tyttäret perheissä on suunnilleen saman ikäiset, joten heillä riitti omaa hauskaa auton perimmäisessä loossissa, pitkälti tukevassa sokerihumalassa 😏.

Meille oli kyllä kerrottu - noin suunnilleen - minne mennään. Siis jos lähdettiin Andamaanienmeren puolelta, niin perillä oltiin Siaminlahdella. Mikään ei oo niin hauskaa kun roadtrip hyvässä seurassa 👍. Varsinkin jossain ihan keskellä ei mitään 💓. Ihan sinne asti ei päästy - tällä kertaa.

joenvartta Khanomissa

keskustaa

Ensivaikutelma Khanomista oli takapajula. Onko täällä edes yhtään ns. ravintolaa, että lapsetkin saa jotain syötävää (omani oli ainakin tohon aikaan vielä tosi huono syömään katukeittiöistä). Ja toi ylin maisema ei hirveesti mieltä ylentäny.. Apteekki sentään löytyi, vaikka niitä taitaa olla joka kadunkulmassa. Tää on sikäli hyvä asia, että eräälläkin VIIKON reissulla poikkesin apteekissa n. 10 kertaa..

ei käyny mielessäkään...

tilaa on
CC Beach Barin edusta Khanomissa

Tämä siis eka kerta Khanomissa. Reissu kesti pari päivää, mutta ihan riittävän pitkään, että ehdittiin koko perhe rakastua paikkaan 💓. Tällä erää asuttiin ystävän buukkaamassa Khanom Beach Residencessä. Tilaa oli ihan riittävästi neljälle hengelle eli n. 100 m2. Koko talossa meitä taisi olla kolmessa huoneistossa asukkaita. Ja luonnollisesti ne pari muuta meidän lisäksi oli suomalaisia.

happy face
ei liikaa ruuhkaa altaallakaan

Seuraava reissu Khanomiin tehtiin ihan omalla porukalla ja tällä kertaa omalla autolla. Mä en ihan äkkiä uskalla tuolla auton rattiin, mutta mies uskaltaa. Skootterillakin oon ajanu tasan kaks kertaa ja oon aika varma, että sekään ei oo mun juttu. Ei ainakaan Ao Nangissa, ehkä jossain keskellä metsää, missä ei tarvii pelästyä pihoista peruuttavia tai ihan vaan vastaan ajavia muita skoottereita tai autoja..

No, kämppä oltiin varattu edellisenä päivänä ja olikin ihan napakymppi. Sea Breeze House oli just sellanen, mistä oon haaveillu päiväunissani. Muutama huone, täydellinen ranta, pari koiraa rapsuteltavaks.. Täydellistä rauhaa, tai ei ihan, koska lapset 😀.

se terassi

näkymää omalta terassilta

Tähän paikkaan mä todellakin oon palannut unissani pariinkin kertaan. Sea Breeze Housessa vallitsi ihan täydelliset "fengsuit". Khanomissa on paljon hotelleja, eikä se varmaan kovin kauaa rauhallisena pysy. Viime kesän reissulla oli jo nähtävissä tiettyjä juttuja, esim. trendikahvila. Tästä mä kuitenkin kahviriippuvaisena olin enemmän kun riemuissani.

Khanomissa voi myös nähdä vaaleanpunaisia delfiinejä, mutta me ei nähty kun yksi vaaleanpunaiseen viittaava evä omalla delfiinien bongausreissulla. Tämäkin on muuten vähän kakspiippuinen juttu sikäli, että toki paikalliset saavat rahaa, kun kuskaavat turisteja niitä katsomaan + kaikesta pinkistä delfiinitavarasta, mutta toivottavasti ei käy niin, että pian alueella ole ainoatakaan pinkkiä delfiiniä 😟.

olikohan tää ny oikee reitti..

Viime kesänä mentiin taas.. Me ollaan todettu kesäkaudet ihan loistaviksi ajoiksi reissata Thaimaassa. Turisteja on vähän ja hinnat ehkä vieläkin halvemmat. Kuten aiemmin kerroin, niin neljän hengen perheen matkakustannukset todellakin voi kohota pilviin, ellei vähän mieti, että koska ja minne menee.

Khanomissa ja Siaminlahdella ylipäänsä on usein aika paljon paremmat kelit, kuin meidän tukikohdassa Krabilla. Toki tääkin asia vaihtelee, eli jos edellisenä kesänä (kesäkuussa) on satanut kolme viikkoa putkeen, niin tänä kesänä voi aurinko porottaa pilvettömältä taivaalta 🤷. Me siis aika usein mennään sinne, missä varmimmin paistaa. Helppoa, koska oma auto.

Koska meidän perhe ei kauheesti jaksa makoilla auringossa, niin lähes koko ajan ollaan menossa jonnekin. Tällä kertaa tsekattiin paikallinen "vesipuisto" (lainausmerkeissä, koska kaikkien vesipuistojen mosse - mahdollisesti).

Tää allashan oli siis vaan astetta isompi muovinen lastenallas. Niinkun kuvasta näkyy, niin toki mies tykkäs ja lapsetkin tykkäs. Mies ehkä eniten... Mä kävin tasan kerran toteamassa, että altaassa ui meidän lisäks myös hirvee määrä erilaisia ötököitä, joita mä en todellakaan halunnut mukaani. Paikassa oli myös fishspa-joki. Siis ihan perus pieni joki, minne törkättiin jalat ja sintit kävi niitä sitten nakertamassa. Alla näkyy ja kuuluu, mitä mä tykkäsin 😅

Samalla päiväreissulla käytiin ihmettelemässä myös lähistöllä olevaa luolastoa. Tähän väliin täytyy sanoa, että muutama päivä myöhemmin en olisi luolaan enää mennyt. Hetki tämän jälkeen Pohjois-Thaimaassa jäi jalkapallojoukkue jumiin vastaavaan paikkaan. Onneksi loppu hyvin kaikki hyvin 💗.

luolaston asukkeja
Luolassa mentiin ensin puolisen kilsaa alaspäin ja sitten samaa reittiä takaisin. Välillä edettiin kyykyssä ja välillä piti vähän vetää mahaa sisään ahtaimmissa väleissä. Ahtaanpaikankammoselle ei ollut ihan maailman siistein juttu. Opas oli tietty mukana, koska näihinkään luoliin ei tosiaan omin nokkineen kannata mennä.

Jos siis mietit, kannattaako Thaimaahan matkustaa ns. sadekaudella, niin voin sanoa, että todellakin kannattaa! Suomen kesät on tätä viime kesää lukuunottamatta ollut niin surkeita, että ei todellakaan oo tehnyt mieli viettää koko kesää täällä.

Missä sä tykkäät viettää kesän?